Cambodja

19 februari 2019 - Siem Reap, Cambodja

We zijn nog in de Mekong delta, het lijkt wel of we op een cruise zijn, want we gaan weer op een bootje.
We varen langs een echte drijvende markt, geen die in stand gehouden wordt voor toeristen, het is hier een groothandel op het water. Aan de producten die zijn opgehesen kun je zien wat op die boot wordt verhandeld.
Hierna varen we naar een gewone markt en daarna is het tijd voor onze laatste lunch in Vietnam.

De gids probeert ons deze laatste dag nog wat bij te brengen. Hij vertelt nu ook pas dat de meeste scooters 110cc zijn en dat je daar pas vanaf 18 op mag rijden. Onder 18 jaar mag je maar op 50 cc rijden. Op mijn vraag of er ook een minimumleeftijd is kwam niet echt een antwoord, anders dan; "het is maar 50 cc" , met andere woorden, dat maakt toch niet uit. Ook vertelde hij pas vandaag dat veel vrachtwagenchauffeurs hier drugs gebruiken, iets waar ze op kauwen en daardoor wel eens door een rood stoplicht rijden en dat er op die manier veel dodelijke ongelukken gebeuren. Als hij dat eerder had verteld, dan was ik toch iets voorzichtiger overgestoken dan wat ik tot nu toe heb gedaan.
We hebben in elk geval Vietnam gezien, geproefd, gehoord en gevoeld.
Nu op naar Cambodja!

We reizen met nog een stel van de Vietnamgroep naar Cambodja.
Op het vliegveld worden we allebei door onze eigen gids opgehaald, elk met een eigen auto.
We geven aan dat we wel samen willen reizen. Dat vinden ze niet erg, want zo kunnen ze een auto uitsparen.
We zitten dus in een busje met 4 reizigers, 1 chauffeur en 2 gidsen, gezellig.
Maar van 1 gids hebben we weinig last, want die zegt niet veel. Hij krijgt er ook niet echt de kans voor, want de andere gids blijft praten. Stel je de meest hyperactieve persoon voor die je kent en verdubbel dat gerust, dan kom je waarchijnlijk in de buurt van onze gids. In een uur heeft hij voor 3 uur verteld. We mogen hem ook Justin Bieber noemen en hij heeft verkering gehad met Angelina Jolie, zijn naam betekend Nice Boy, we moeten morgen muggenspray opdoen, zonnebrand smeren, veel water drinken, hij haalt ons morgen om 8 uur op....
Inmiddels zijn we bij ons hotel aangekomen, mooi hotel, doet aan een koloniaalse stijl denken, veel houtwerk, goed onderhouden en een grote kamer. Het personeel is supervriendelijk en de manager brengt ons zelf naar onze kamer, het is erg rustig in het hotel en we hebben het idee dat er verder niemand is. De manager neemt alle tijd en legt zelfs uitvoerig uit hoe we de deur moeten openen met het pasje. De balkon deur moeten we telkens maar dicht doen in verband met muskieto's, ze hebben ook in de kamer gespoten tegen muskieto's, maar mochten we een mug op de kamer zien, dan kunnen we 24 uur per dag bellen en dan komen ze direct. Ik weet niet waarom ze zo bang zijn voor muggen, ik heb er nog geen gezien. Misschien heeft de Tjitjat die op de kamer zit ze wel opgegeten. Ook dat beestje heb ik nog niet gezien, maar wel gehoord. Telkens als we net een beetje zijn ingedommeld (het is bedtijd) schrikken we van beestje, dat zich nogal laat horen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade