Can Tho, Mekong delta

18 februari 2019 - Can Tho, Vietnam

Het zijn zulke drukke dagen, als ik een dag vergeet op te schrijven wat we gedaan hebben (zoals nu) dan ben ik het vergeten. Zal vast niet met de leeftijd te maken hebben.
In de ochtend zijn we naar een pagode geweest, waar een liggende, staande en lachende boeddha te zien zijn. Het is Corri gelukt (op een bijzondere manier) om ze in 1 foto te vangen. Scheelt weer afdrukkosten.

We zijn in de Mekong Delta, web van riviertjes en kanaaltjes in het zuiden. Uiteraard gaan we weer de boot op.
We varen naar een familiebedrijfje waar ze laten zien hoe ze van alles maken van rijst, van gepofte rijst, tot koekjes en rijstpapier. Corri mag ook even proberen om rijstpapier te maken, het wordt een hele mooie, heeft alleen een groot gat in het midden. We beginnen bij aankomst trouwens te MotHaaiBaayJo'en (proosten in het Vietnamees), met hele sterke rijstwijn. Nadat iedereen gedronken heeft haalt de reisleider een slang uit de fles, waar wij van gedronken hebben. Begrijpen doe ik het niet helemaal, maar ik geloof dat ze hier alles in de rijstwijn gooien.
We eindigen de rondleiding met gezellig theedrinken, waarbij we allerlei snoepgoed kunnen proeven, wat hier natuurlijk ook te koop is. We varen verder naar een plek op het water, waar we overstappen in roeibootjes. We hoeven niet zelf te roeien (stel je voor, tijdens de vakantie), maar worden rondgevaren door vrouwen die staande roeien. We krijgen zo'n Vietnamees hoedje op, wat een beetje pijnlijk is aan mijn hoofd. Later zegt Corri dat er een scheur op mijn hoofd zit (overgehouden aan de tunnels), ik hoop maar dat er niet teveel is weggelekt.
Daarna varen we naar ons lunchadres, waar de reisleider weer Vietnamese Ouzo had geregeld om weer te proosten. Hij had nogal veel besteld, dus we hebben wel een aantal keer geproost.
We rijden verder naar Can Tho, waar we een afscheidsdiner hebben, waarbij, je raad het al, ook weer geproost moet worden.
We hebben natuurlijk niet alleen geproost, maar ook veel lokaal fruit geproefd; Longan (lijkt op lychee), Rambutan ((rood) harige lychee) deze hebben ze vers geplukt en waren erg lekker, Jackfruit, Mango en Dragonfruit.
Daarnaast hebben ze  hier nog lokale lekkernijen, ik heb nog getwijfeld, maar toch maar niet gedaan. Een bolletje van plakrijst, waar ze rauw varkensvlees in gedaan hebben en dat in een bananenblad. Dit wordt 5 dagen in de hete zon gehangen en dan gegeten. Je hangt hier bij de kraampjes langs de weg vol met die groene bolletjes. Dan hebben ze nog de gekookte eitjes, waarin een kuiken zit die nog net niet is uitgekomen, de gedachte daaraan alleen al ontneemt me alle eetlust. Maar als ik dan toch perse iets zou moeten eten van deze streekgerechten dan wordt het de kokosnootmuis, een ratachtig diertje die zich in een kokosnoot naar binnen vreet, er daardoor niet meer goed uit kan en wordt gevangen en bereidt.

Tijdens het afscheidsdiner bedanken we de chauffeur, busboy, gids en reisleider met een medaille, beker en een houten doosje met een kers erin, omdat ze voor ons ook telkens een kers op de taart hebben toegevoegd aan de reis, zoals zij dat zelf noemden

1. Jan en Miriam:
    21 februari 2019
    Wat hebben jullie ontzettend veel gedaan en gezien. Wat een prachtige reis!