Hanoi

2 februari 2019 - Hanoi, Vietnam

Met de nodige vertraging toch nog opgestegen. Vrij nieuw toestel zo te zien, met ergonomisch gevormde, maar ongemakkelijk zittende stoelen. Ach nog een uurtje of elf.
Laaghangende bewolking boven Nederland waar we snel doorheen waren, boven de wolken volop zon, ook erg warm in het toestel. Ondanks de temperatuur zitten er toch vietnamezen in het toestel met een muts op en een bontje aan. Ik had al van mijn collegaatje uit Vietnam gehoord dat ze in noord vietnam ook met winterjassen aanlopen als het 20 graden is.

Door de vertraging gaat de overstap in HongKong erg snel.
Einde ochtend zijn we in het hotel, waar we een vrije middag hebben. Heel verleidelijk om even een dutje te doen na de lange reis, maar we besloten om Hanoi te gaan verkennen en maar gelijk het slaapritme van Vietnam aan te houden.

Het is leuk om weer in Azie rond te lopen.
Hanoi, hoofdstad met 7 miljoen inwoners en het lijkt of die allemaal scooter rijden, wat een drukte.
Alles krioelt door elkaar.
Maar als je het eenmaal door hebt kun je toch vrij eenvoudig oversteken, gewoon een stap op straat zetten en dan langzaam doorlopen, dan krioelen ze ook om jou heen. Maar vooral niet terug lopen, want daar rekenen ze niet op.
Leuk ook weer om te zien wat ze allemaal vervoeren op de scooters; losstaand kinderstoeltje, inclusief baby, een smart tv, en heel veel sinaasappelbomen.
5 Februari is het vietnamees nieuwjaar, waarmee het nieuwe jaar en de komst van de lente wordt gevierd. Het is vooral een familliefeest, waardoor het druk is op de weg en veel overheidsinstellingen gesloten zijn. Rond nieuwjaar worden de huizen versierd met mooie bloemen en in het noorden van Vietnam (waar we nu zitten) is het ook gebruikelijk om een sinaasappelboompje in huis te zetten ( Ik denk zoiets als onze kerstboom).

Er wordt ook veel op straat gegeten, geen terrasjes net als bij ons, iedereen zit op een plastic kinderstoeltje, of laag krukje. Wij hebben nog niets van de straat gegeten, maar ik heb toch last van mijn buik. Tijdens de verkenningstocht door Hanoi tot twee keer toe terug naar het hotel gespurt. De gids heeft vanochtend wel gezegd dat iedereen na het ontbijt verplicht cola moet drinken, volgens hem dood dat alle bacterieen....
Wij vinden het druk, maar volgens de gids is het rustig in verband met Tet, veelmensen uit de stad trekken naar het platteland om bij familie te zijn, morgen zal het nog rustiger zijn.

Vanavond naar een restaurant in Hanoi, waar het verplicht met stokjes eten was, ik heb nu spierpijn in duim en middelvinger, maar wel genoeg gegeten. Speciaal omdat nieuwjaar voor de deur staat werd er een geweldig optreden gegeven op vietnamese instrumenten en de eigenaar van het restaurant gaf iedereen van onze groep een gelukseveloppe met geld. Ook een traditie met nieuwjaar, enige nadeel is dat het geld niet gebruikt mag worden voor iets van een jaar, omdat het dan geluk brengt.

We hebben een nacht gemist en om 10 uur savonds ( bij jullie 16:00u)  lukt het niet meer om wakker te blijven, ik wilde het probleem met de blog oplossen, maar dommel telkens weg. Dus ik doe het licht uit en draai me om, om te gaan slapen. Ohja, Corri was nog met de koffer bezig ofzoiets, die staat nu in het donker :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade