Hanoidag 2

2 februari 2019 - Hanoi, Vietnam

Om 3 uur al weer wakker, beetje door het tijdverschil, maar ook omdat het zo warm was op de kamer. Corri had de airco op 25 graden gezet. Vond ze hardstikke lekker, maar ik dreef mijn bed uit. Dus ik heb hem op 22 graden ingesteld en weer ben weer lekker in slaap gevallen. 's ochtends deed Corri net of ze op de Noordpool had geslapen......Ik heb in elk geval een redelijke eerste nacht gehad.

We gingen op tijd op pad, eerst naar het Mausoleum van Ho Chi Minh ( = ome Ho). Oom Ho is gebalsemd en ligt er net zo mooi bij als een pop van Madam Tussaud. Je kunt oom Ho vergelijken met onze vader des vaderlands. Vietnam was een kolonie van Frankrijk en Ho heeft altijd gestreden voor een onafhankelijk Vietnam en uiteindelijk is Vietnam ook onafhankelijk geworden. Ho stond dicht bij het volk, leefde zelf ook eenvoudig en wilde na zijn dood gecremeerd worden. Maar omdat hij hier gezien wordt als held van het volk, is zijn wil na zijn dood veranderd.
Er zijn bijna 100 miljoen Vietnamezen en elke Vietnamees moet, of wil in zijn level een keer bij oom Ho langs, daarom is het hier vaak ontzettend druk, waardoor je een halve dag bezig bent om met de rij wachtende mensen mee te schuifelen. Wij hadden geluk, waarschijnlijk was het in verband met TET niet druk en konden we zo doorlopen.
Daarom is het programma vandaag aangevuld met een bezoek naar het Hanoi Hilton, het is een soort hotel, maar niet te vergelijken met zijn naamgenoot,  dit was een gebouw waar de Fransen hun politieke tegenstanders gevangen hielden en martelden. Het zag er binnen niet echt gezellig uit, er stond ook nog een guillotine.
Tijdens de Vietnamoorlog werd het als gevangenis gebruikt voor Amerikaanse piloten. Hier staat beschreven dat de piloten erg goed behandeld werden, maar in werkelijk werd er alles aan gedaan om ze te breken.

Iets mooier en luchtiger was de Confusiustempel waar we ook heen gingen, dit was vroeger in gebruik als universiteit.
Na zo'n drukke ochtend was het tijd voor de lunch, heel leuk zaakje in het centrum van Hanoi. Nadeel was dat we verplicht het lokale bier moesten proeven, het voordeel van dit nadeel is dat het eigenlijk goed smaakte en dat de meesten van de groep een tweede bestelde. Ja, 1 grijze bende die groep, maar een biertje lusten ze wel.
Na de lunch werden we per cyclo rondgereden door het centrum en werden we afgezet bij het poppen-water theater. Een spectaculair optreden van poppen in het water, met live muziek, dat je nog nooit ergens zo hebt gezien. Zo'n spectakel dat een groot deel van de groep de ogen niet open kon houden. Mogelijk komt het door de voorstelling, of nog door het tijdverschil, maar het kan ook zijn dat het tweede biertje toch te veel was voor sommige oudjes.
De vrouw naast me, die de halve voorstelling heeft geslapen, werd net voor het einde wakker en zei met een serieus gezicht tegen me; " was erg bijzonder".

De rest van de dag hebben we samen Hanoi verkend, nu is het weer avond en zitten we op de hotelkamer.
Zo maar weer slapen, want de wakeup call is morgen al om 6 uur.
De airco staat inmiddels uit.....

1. Jan en Miriam:
    2 februari 2019
    Leuk om jullie avonturen weer te lezen! We wensen jullie een geweldig mooie reis!
  2. Dianne:
    3 februari 2019
    Allee, ik geloof dat ik als grijze duif ook die kant op moet .... biertjes, beetje slapen, grinnik.
    Heel veel plezier en wat schrijf je overigens ontzettend leuk, toppie.
  3. Leon:
    9 februari 2019