Nha Trang, de badplaats

13 februari 2019 - Nha Trang, Vietnam

Op de hotelkamer was de branding van de zee goed te horen. Ondanks dat, of misschien dankzij dat hebben we goed geslapen. We zijn dan ook vrij vroeg wakker, helemaal fris en fruitig. Een blik vanaf het balkon leert dat we helemaal niet zo vroeg zijn.
Bij het krieken van de dag is het al een drukte op het strand. Iedereen is aan het bewegen, waarbij ze oefeningen doen en standjes aannemen die ik al lang niet gedaan heb. Ook zijn er hele groepen aan het zwemmen.
Ik ga na het douchen gelijk buiten kijken, maar dan is het al minder druk. Het zien van al dat sporten werkt toch aanstekelijk, daarom besluit ik spontaan om met de trap weer naar boven te gaan in plaats van met de lift.

Het liedje "Happy newyear" van ABBA heeft bijna 2 weken in mijn hoofd gezeten.
Heeft nu plaats gemaakt voor een liedje, waar ik maar een paar woordjes van ken en waarvan ik weet dat het liedje  gezongen wordt door een belgisch zwijn. "Toen hij nog een ...... was". Irritant dat je er dan niet op kunt komen.
Het liedje is natuurlijk hakuna matata, "toen hij nog een zwijntje was". Ik moest het op internet opzoeken. Maar goed, nu zit dat liedje al weer twee dagen in mijn hoofd. Waarom vertel ik dat en waarom zit het in mijn hoofd; wel het komt uit het Swahili en betekent: geen zorgen, zoals op vakantie, dus misschien daarom. Het kan ook zijn, omdat dit het jaar van het varken is. Ze verwachten dat er dit jaar enorm veel kindjes geboren worden, want als je geboren wordt in het jaar van het varken dan heb je een zorgeloos leven. In het jaar van de buffel worden heel weinig kinderen geboren. Ga maar na, een varken hoeft alleen maar te eten en een buffel moet altijd werken.

We rijden vandaag verder naar het zuiden, maar we stoppen zo vaak om door een dorpje te wandelen, of een mooi uitzichtpunt te bekijken dat we momenteel maar 20 km per uur halen.

We zijn ook even bij Mandemakers langs geweest. Niet die van de keukens, maar een echte. Daar zit wel handel in, in die mandjes bedoel ik, ronde manden in allerlei maten en ze zijn zo stevig dat je van de grote ook ronde bootjes kunt maken. Lijkt me wel iets voor in de Leidse en Amsterdamse grachten, of een alternatieve elfstedentocht. Nu nog iemand vinden die een webshop kan maken.

We komen aan in De badplaats van Vietnam. Hier zitten ook veel buitenlanders. De Vietnamezen klagen dat de Chinezen alles opkopen en hier de handel en bedrijfjes runnen, waarbij ze alles in eigen beheer houden, zodat geen Vietnamees er iets aan verdiend. Ook langs de kust wordt in deze streek alles vol gebouwd met hotels en resorts door Chinezen. Daarnaast krioelt het hier ook nog eens van de Russische toeristen. Ook hier hebben we weer een boottochtje gedaan, ach waarom ook niet. Er is hier wel meer vertier, zelfs een kabelbaan naar wonderland (pretpark).

Hier hoef je niet naar de sportschool, langs de boulevard staan alle apparaten die ze bij ons in de sportschool hebben. Ben ik blijkbaar toch geinspireerd vanochtend, want ik heb ze allemaal geprobeerd.

Ze houden hier van muziek, maar als ze muziek aan hebben staat het volume altijd voluit, of het nu vanuit een woning schalt, of bij een karaoke. We lopen langs het strand en worden toch aangetrokken door muziek, er zijn jongens die om de beurt hun lenigheid en danstechniek laten zien. Niet heel moeilijk, want je beweegt al bijna automatisch door de basdreun. Het blijkt een hele straatshow, want even later begint de goochelaar.