Naar Phnom Penh

22 februari 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag rijden we naar Phnom Penh
En ja hoor, er staan weer twee busjes klaar voor ons, haha. Nog eens uitgelegd dat we wel samen gaan, dus 1 busje druipt af
We hebben een rustige chauffeur, maar ik denk dat de rit voor hem wel lucratief was.
De eerste keer vraagt hij of we het erg vinden dat hij even stopt, maar hij staat met het busje al bijna op de oprit van de handelaar waar hij moet zijn. Blijkbaar goede rijst voor rijstwijn, die hij moet ophalen voor zijn zoon. Hij komt even later terug met 2 balen rijst van 30 kg. Zo gaat het gedurende de rit verder, telkens vraagt hij, of hij even ergens mag stoppen en uiteindelijk ligt de bus redelijk vol met meloen, ananas en weet ik wat nog meer.
Hij praat niet veel engels, maar het is een aadige man, dus wat maakt ons het uit dat hij hier en daar wat handel ophaalt. In Phnom Penh ontmoeten we ook zijn zoon nog, waar hij blijkbaar ergens mee heeft afgesproken. Zijn zoon neemt alles mee, behalve de balen rijst.
We zijn al om 8 uur vertrokken, maar het is al donker voordat we midden in de stad stoppen en de chauffeur vraagt bij welk hotel we ook al weer moeten zijn. Uh, weet hij dat niet dan? We zoeken in de papieren naar het adres en zijn al bang dat we weer door het drukke Phnom Penh terug moeten  naar de andere kant van de stad. We worden geholpen door een meisje van een ander hotel en na wat rondbellen blijkt dat we aan de andere kant van de straat moeten zijn, dus dat valt mee.
Het resort waar we deze laatste dagen verblijven is erg leuk, een oase midden in het centrum. erg modern van opzet. Opvallend veel jongens die hier werken. Later ontmoeten we bij het resort een Thaise knul, die samen met zijn partner, een Nederlandse jongen, eigenaar is.

De kamer is ook modern, douche in de kamer in plaats van in de badkamer en een groot ligbad buiten op het balkon.

Onderweg hierheen hebben we nog wel een aantal stops gemaakt. Het leukste was een fietstocht langs tempels uit de 7e eeuw die overwoekerd waren door de jungle. We hebben een gids, die zichzelf engels heeft geleerd, en die goed engels spreekt en verstaat. Hij prijst zich gelukkig en verteld dat hij de jeugd in deze regio helpt, onder andere door ze engelse les te geven.
Bij 1 van de tempels komen we een paar monniken tegen, die een praatje willen maken. We verstaan er niets van. De gids vind het leuk, want de monnik leert engels op de universiteit en hij als autodidact moet het engels van de monnik in voor ons verstaanbaar engels vertalen.
Ook bijzonder is de stop die we maakten bij een plaats die bekend staat als spinnestad, om zijn gefrituurde tarantulas. Naast gefrituurde spinnen verkopen ze hier van alles, ook maden, sprinkhanen, kakkerlakken, schorpioenen en vogeltjes. Allemaal erg lekker, maar ik heb alleen een poot op van een spin. Als een jongen een spin openbreekt en laat zien dat er in het lijf eitjes zitten die erg lekker zijn, haak ik echt af. Het pootje was knapperig. Ondertussen loopt er een meisje rond met een bakje levende tarantulas, die ze op je lijf zet, zodra je even niet oplet.

Op elke plek waar we stoppen komt er wel iemand langs, waarbij we het niet kunnen weerstaan om ze wat te geven. Bij de oudste brug van Cambodja komt een meisje mij een foto van Corri verkopen. Hoe ze die zo snel heeft gemaakt en afgdrukt en op het lijstje heeft geplakt is mi een raadsel. Ik wil ze eerst voorbij lopen, maar vind dat weer sneu. Dus ik heb nu weer een mooie foto voor op mijn bureau. Bij de tempels kwamen kinderen sjaaltjes verkopen. Pas nadat de gids zei dat deze kinderen naar school gingen en bij hem engelse les volgen en dat het goed oppassende kinderen zijn, hebben we bij ieder van hen ook en sjaal gekocht.
Bij het spinnendorp liep een heel oud mensje te bedelen, daar heb ik ananas voor gekocht. Ze was er helemaal blij mee.
Oh ja en de chauffeur, die aardige man, die nauwelijks engels sprak, hebben we blijkbaar ook een goede fooi gegeven. Hij kwam ons na in het hotel en gooide al zijn engels eruit; Thank you, I love you, Bless you en succes.