Ninh Binh

4 februari 2019 - Ninh Binh, Vietnam

Vandaag om 6 uur wakker, want we hadden de wekker gezet.
Lekker geslapen op de boot, die een beetje deinde, maar het water is erg rustig.
Druk programma vandaag;
Om half 7 sta ik al op het zonnedek te Tai Chi-en.
Om 7 uur koffie met croissantje en gebak
Half 8 overgestapt op een klein bootje naar Titop eiland. Dit eiland is door oom Ho vernoemd naar een russische cosmonaut die hier met hem is geweest. Op het eiland eerst geklommen naar het uitzichtpunt, 100 meter boven zeeniveau en daarna gezwommen. Ik lag dus om 8 uur vanochtend al in zee. Het water was lekker, jammer dat we weer terug moesten.
9 uur terug op de boot onder de douche en om 9:30 aan de brunch.
En na al die activiteit ben ik weer lekker op mijn ligbedje gaan liggen, totdat de boot weer aannmeerde en we weer overstapten in de bus om naar Tam Coc te rijden.

Onderweg hebben we een korte stop, toevallig bij een winkeltje. Corri ziet een mooi doosje, wat ze wil kopen, maar in het gebouw zijn het blijkbaar allemaal losse winkeltjes en de man die bij deze winkel hoort is al naar huis, dus...kan ze nog niets kopen.

Tam Coc wordt ook wel "Halong Bay on land" genoemd (hier is ook de laatste kingkong film opgenomen) we gaan in een klein bootje door dit gebied en die wordt op traditionele wijze voortbewogen door de lokale bevolking; ze roeien met hun voeten.
Nadat we nog langs een pagode zijn gewandeld rijden we naar het restaurant voor het avondeten.

De reisleider zegt dat we allemaal een bols krijgen van hem als aperitief, maar hij is er een beetje vaag over.
Nadat iedereen het drankje op heeft zegt hij dat het rijstwijn is, die door de eigenaar van het restaurant is gemaakt en waar een paar maanden de ballen en penis van een bok in hebben gezeten, om er de smaak aan te geven. Het is geen bols maar balls....Hij vind het zelf erg leuk en komt met de pot langs van zo'n 3 liter waar de wijn met de onderdelen  van de bok in zitten om te laten zien dat het echt zo is. Hij pakt de pot bij het deksel vast (die blijkbaar niet goed vast zat) en alles valt op de vloer. Personeel kijkt niet echt blij, maar haast zich om alles op te ruimen. Die ballen zijn naar de haaien.
De stemming zat er al goed in, maar als halverwege het eten ook nog de verlichting in het restaurant uitvalt is iedereen jolig en zet de limburger uit de groep spontaan een lied in.

Het is oudejaarsavond, onderweg naar het hotel in Ninh Binh, brand overal de kerstverlichting in aziatische stijl; felle kleuren en knipperend.
Mooie hotelkamer en een bed dat zo groot is dat we vannacht verstoppertje kunnen spelen.
We zijn door het personeel van het hotel uitgenodigd voor een borrel en een nieuwjaarscake om 00:00uur, voor good luck. Ik ga me nu haasten, anders mis ik het feest.

1. Dianne:
    4 februari 2019
    Je hebt je gestempeld gezet en een aardige indruk achter gelaten Leon. Ach de ballen met de ballen als je maar lekker gedronken hebt, grinnik.
    Arme Knorreke, geen doosje voor de p...n...s ... ha, ha.
    Leuk verhaal dotjes.