Vinh, happy newyear

5 februari 2019 - Nghĩa Khánh, Vietnam

Nieuwjaar is hier wel iets speciaals, dat hangt gewoon in delucht. Je voelt het aan alles en iedereen.
Wij hebben er een gezellig avondje van gemaakt, tot tegen 12 uur geborreld met een  groot aantal mensen van de groep.
Wij kwamen pas tegen half twaalf beneden, sommigen zaten al de hele avond beneden in de gezelligheid.
De Vietnamese gids was emotioneel en erg uitbundig.
Het personeel van het hotel zette tegen 12 uur een tafel buiten met allerlei offerandes.
Waarna de manager om 12 uur een soort gebed deed voor de tafel.
Daarna was het vuurwerk en staken ze een aantal dingen van de spulen die geofferd werden in brand.

Toen we weer binnen kwamen waren de tafels gedekt met allerlei lekkernijen, waaronder een soort van rijsttaart, waarvan de bereiding maanden duurt. Hiervan moesten we een stukje eten voor goed geluk.
Er werd volop wijn geschonken en iedereen moest met iedereen proosten en happy new year wensen.
De manager had voor iedereen een geluksenveloppe met klein geld, voor goed geluk.
Ondertussen knalde happy new year, happy new year van ABBA uit de luidsprekers.
Ik weet niet of ze dat speciaal voor ons hadden gedaan, maar ze hadden een loop gemaakt van het refrein van het liedje. Dus dat ging zo heel de tijd door. We zijn nu een dag verder en het liedje zit nog in mijn hoofd.

Later op de kamer;
Zelfs Corri vond het warm op de kamer en ging zich met de airco bemoeien, deze leek niet te werken en was ook niet aan de gang te krijgen. Ik had het personeel net nog gezien en het leek me niet zinvol om aan iemand te gaan vragen om de airco na te kijken. We hebben maar een raam open gezet, maar of het daardoor kouder of warmer werd weten we niet.
Ik wilde de blog nog bijwerken, maar we hadden geen internet. Ook daarvoor ben ik maar niet naar de receptie gegaan, komt morgen wel weer goed.

Vanochtend zijn we gaan fietsen langs de rijstvelden en weer door het gebied waar ze kong skull island hebben opgenomen. Verhaal van de film stelt niet veel voor, maar het is een prachtige omgeving.
Het is vandaag nieuwjaarsdag en iedereen lijkt vrolijker dan normaal. We fietsen langs huizen waar de muziek op 100 staat, mensen die we tegen komen, ook op de scootertjes, zwaaien en roepen happy new year.
Bij de zaak waar we de fietsen ophalen geeft de reisleider eerst een presentje aan de eigenaar, wij moeten allemaal eerst binnenkomen voor een glaasje rijstwijn, dat moet nu eenmaal voor geluk in het nieuwe jaar, ook al is het nog maar 9 uur in de ochtend.

Formaliteiten gaan nog even door, ook in het hotel waar we smiddags aankomen krijgen we weer een geluksenveloppe. Van de reisleider en de gids krijgen alle vrouwen een Vietnamese boodschappentas. De reisleider was de eerste klant van de winkel waar hij de tassen kocht van dit nieuwe jaar, dus al het geld werd naar de tempel aan de overzijde van de straat gebracht en bij het boedhabeeld gelegd.

We zijn nu aangekomen in Vinh, plaatsje aan de zee, waar we alleen overnachten.
Even op het strand gekeken, waar we de kunstwerken van de lokale krabbetjes hebben bewonderd.

Onderweg in de bus hebben we nog Vietnamese les gehad. Wist je dat je het woordje "ma" op 6 verschillende manieren kunt uitspeken en ze alle 6 een heel andere betekenis hebben.
We hebben trouwens een buschauffeur, een bus-boy, een reisleider en een Vietnamese gids. Deze gids kan geen nederlands, maar zegt elke avond "tot moan", dus tot morgen.

1. Dianne:
    5 februari 2019
    Wat een prachtige natuur, dat is nog eens genieten en lekker rustig.
    Jammer van de airco maar als tegenwicht rijstwijntjes .... ha, ha ... goed voor een warm tintje ... grinnik
    Groetjessssss